customer experience

Ujednolicenie procesu tworzenia i rozwoju usług oraz produktów w banku – model operacyjny

Klient

Projekt zrealizowaliśmy dla banku z listy TOP 10 największych banków w Polsce.

Jaki problem był do rozwiązania?

  • Brak jednego procesu/modelu podejścia do pracy nad rozwojem produktu – w efekcie czego każdy tribe pracuje inaczej. 
  • Powyższa sytuacja powodowała, że tracono dużo czasu na spotkaniach, aby ustalić gdzie, który zespół jest aktualnie w „swoim” procesie.
  • Brak spójności na poziomie wykorzystywanych narzędzi.
  • Zbyt mało wymiany dobrych praktyk i brak tworzenia organizacyjnej bazy wiedzy w zakresie tworzenia i rozwoju produktów. 
  • Brak głosu klienta w procesie.

Kontekst

Bankowy zespół odpowiedzialny za rozwój produktów dla przedsiębiorców pracuje na co dzień w mniejszych podzespołach (tak zwanych tribe’ach).

Każdy taki podzespół ma określone zadania, na których się skupia w danym czasie, a ich praca składa się na większy produkt końcowy. 

Aby ten produkt końcowy mógł powstać podzespoły (lub ich reprezentanci), co jakiś czas, się spotkają i aktualizują informacje między innymi o:

  • postępach prac, 
  • dobrych i złych praktykach w pracy nad rozwojem produktów,
  • ryzykach jakie dostrzegają w procesie.

I w trakcie tych spotkań zdiagnozowane zostały opisane wyżej problemy.

Podejście

Zdecydowaliśmy się na opracowanie, tak zwanego, modelu operacyjnego. Jest to opisany proces pracy uzupełniony o dobre praktyki oraz metody i narzędzia rekomendowane do wykorzystania na danym etapie pracy na tworzeniem i rozwojem produktu w banku.

Dzięki takiemu modelowi zespołu uzyskują wspólny model pracy, który ułatwia komunikację oraz utrwala dobre praktyki i ważne, z perspektywy, banku działania w procesie projektowym. 

W ramach projektu:

  • przeprowadziliśmy serię rozmów z głównymi interesariuszami, aby poznać ich potrzeby i lepiej zrozumieć to jak docelowy model ma wspierać biznes klienta,
  • przeprowadziliśmy serię warsztatów wewnętrznych, dzięki którym opracowaliśmy mapę aktualnego procesu wraz z jego mocnymi oraz słabymi stronami,
  • opracowaliśmy prototyp modelu operacyjnego uwzględniający informacje z warsztatów i uzupełniony o doświadczenie zespołu Fuzers – dzięki temu połączyliśmy to, co już w organizacji działa dobrze z najlepszymi praktykami rynkowymi w zakresie pracy nad nowymi produktami bankowymi,
  • zweryfikowaliśmy założenia modelu w trakcie spotkań z interesariuszami oraz członkami podzespołów projektowych,
  • opracowaliśmy finalną wersję modelu w formie wizualnej wraz z opisem poszczególnych etapów oraz najlepszych praktyk,
  • zaprezentowaliśmy finalny produkt głównym interesariuszom w organizacji.

Co to dało?

Zespół otrzymał gotowy do wdrożenia i dopasowany do realiów oraz obecnych procesów banku, model pracy nad tworzeniem i rozwojem usług oraz produktów bankowych zawierający:

  • kluczowe etapy w procesie,
  • listę oraz opis najważniejszych działań na poszczególnych etapach procesu w tym działania uwzględniane głos klienta,
  • informacje o tym z kim w organizacji warto się skonsultować przy realizacji wybranych działań,
  • wskazanie metod i narzędzi, które warto wykorzystać na poszczególnych etapach procesu.

Zacznijmy od rozmowy

Napisz do mnie

Umówimy się na spotkanie online i porozmawiamy o Twoim wyzwaniu, firmie i tym, czy mogę dostarczyć Ci wartość.

Podobne wpisy